Artiesten
Karen van Schaik is saxofonist, componist en multidisciplinair artiest. Ze schrijft en speelt muziek voor o.a. theater, circus en dans. Daarnaast tekent, schildert en schrijft ze ook en ontwerpt ze meubels en kostuums.
Karen komt met een bachelor architectuur van de Universiteit van Delft op zak naar Brussel om er jazz saxofoon te studeren. Als professioneel muzikant vestigt ze zich definitief in de Europese hoofdstad en vertegenwoordigt ze er Nederland in het European Saxophone Ensemble (ESE), een toenmalig MetX project dat ieder jaar 12 saxofonisten uit 12 verschillende lidstaten samenbracht.
Experimenteren met dans, beweging, theater en circus
Na het ESE blijft Brussel voor Karen de ideale voedingsbodem om haar verschillende artistieke passies te ontwikkelen. Ze speelt en componeert muziek voor Dooshoofd, een muzikaal theaterstuk uit 2017-2018 gebaseerd op de gedichten van acteur en dichter Kevin Bellemans. In deze show combineert ze altsax, baritonsax, dwarsfluit en zang met loop station en tapdans.
Verder maakt Karen deel uit van het Ravno Collectief, een collectief van muzikanten met acrobaten van circusgezelschap Be Flat. In 2019 werkt ze mee aan “Follow Us”, een sociaal-artistieke performance gemaakt door Be Flat in samenwerking met SPRINGSTOF Parcour en het Ravno Collectief. Ze speelt muziek en haar compositie ‘Kindred Souls’, geschreven tijdens een residentie met Be Flat in Latitude 50, dient als soundtrack voor een film over de voorstelling.
Experimenteren met beweging komt vaak terug in haar werk. Ze gaat graag in dialoog met dansers, op zoek naar originele interacties tussen wat we zien en wat we horen. Vanuit vrije improvisaties creëren ze momenten van verbinding en manieren waarop beiden elkaar versterken.
Daarnaast componeert en speelt Karen bariton sax bij Anthophila, haar eigen vijfkoppige band die ze vormt met enkele andere muzikanten uit het Brusselse.
Doorzetten in een overwegend mannelijk milieu
Bovenop de artistieke kwaliteit van haar projecten, wekken haar energie en volharding bewondering op. Voor die erkenning heeft ze moeten doorzetten in een traditioneel mannelijk milieu. Tijdens haar studies aan het Conservatoire Royal de Bruxelles was ze een van de weinige vrouwelijke studenten in de richting jazz.
Als programmator voor jazzcafé Roskam valt het haar op dat de jazz scène bitter weinig vrouwelijke instrumentalisten kent. Om te zoeken naar verklaringen voor dit fenomeen, om bewustzijn te creëren en om er zelf beter mee om te kunnen gaan, schrijft ze het essay Women Instrumentalists in Jazz.
In een recent interview samen met enkele andere vrouwelijke rolmodellen spreekt ze over de impact van het werken in een door mannen gedomineerd werkveld. En in onderstaand interview voor “Les Grenades” van de RTBF spreekt ze over de precaire situatie van artiesten voor en tijdens de corona-crisis.
Interview op Les Grenades – RTBF
Carte Blanche 2021
Via onze Carte Blanche krijgt Karen de kans om dit jaar een origineel format uit te werken onder de vleugels van MetX. Ze zal hiervoor beroep kunnen doen op logistieke, productionele en financiële ondersteuning door MetX en artistieke expertise en coaching van andere MetX-muziekmakers.
Meer info ivm Karen en haar verschillende projecten vind je op karenvanschaik.com
Foto © Greetje Van Buggenhout