MetX

Artiesten

Karen van Schaik

Biografie

Karen van Schaik is saxofonist, componist en multidisciplinair artiest. Ze schrijft en speelt muziek voor o.a. theater, circus en dans. Naast muzikaal, is Karen ook visueel erg creatief: ze tekent, schildert en ontwerpt zelfs meubels en kostuums.

Karen komt met een bachelor architectuur aan de Universiteit van Delft op zak naar Brussel om er jazz saxofoon te studeren. Als professioneel muzikant vestigt ze zich definitief in de Europese hoofdstad en vertegenwoordigt er Nederland in het European Saxophone Ensemble (ESE), een toenmalig MetX project dat ieder jaar 12 saxofonisten uit 12 verschillende lidstaten samenbracht.

Experimenteren met dans, beweging, theater en circus

Ook na het ESE blijft Brussel voor Karen de ideale voedingsbodem om te goochelen met haar verschillende artistieke passies. Ze begint composities te schrijven en arrangementen te maken. Ze speelt en componeert muziek voor Dooshoofd, een muzikaal theaterstuk uit 2017-2018 gebaseerd op de gedichten van acteur en dichter Kevin Bellemans. In deze show combineert ze altsax, baritonsax, dwarsfluit en zang met loop station en tapdans.

Karen maakt ook deel uit van het Ravno Collectief, een collectief van muzikanten met acrobaten van circusgezelschap Be Flat. In 2019 werkt ze mee aan “Follow Us”, een sociaal-artistieke performance gemaakt door Be Flat in samenwerking met SPRINGSTOF Parcour en het Ravno Collectief. Ze speelt muziek en haar compositie ‘Kindred Souls’, geschreven tijdens een residentie met Be Flat in Latitude 50, dient als soundtrack voor een film over de voorstelling.


Experimenteren met beweging komt vaak terug in haar werk. Ze gaat graag in dialoog met dansers, op zoek naar originele interacties tussen wat we zien en wat we horen. Vanuit vrije improvisaties creëren ze momenten van verbinding en manieren waarop beiden elkaar versterken.


Daarnaast schrijft ze de muziek en speelt ze bariton sax bij Anthophila, haar eigen vijfkoppige band die ze vormt met enkele andere muzikanten uit het Brusselse.

 


Doorzetten in een overwegend mannelijk milieu
Bovenop de artistieke kwaliteit van haar projecten, wekken ook haar energie en volharding heel wat bewondering op. Voor die erkenning heeft ze heel erg moeten doorzetten in een traditioneel overwegend mannelijk milieu. Zo was ze tijdens haar studies aan het Conservatoire Royal de Bruxelles een van de weinige vrouwelijke studenten in de richting jazz.

 

Ook als programmator voor jazzcafé Roskam valt het haar op dat de jazz scène bitter weinig vrouwelijke instrumentalisten kent. Om te zoeken naar verklaringen voor dit fenomeen en om zelf beter haar plaats te vinden in deze jazz scène, schrijft ze er er het essay Women Instrumentalists in Jazz over.

In een recent interview samen met enkele andere vrouwelijke rolmodellen spreekt ze over de impact  van het werken in een door mannen gedomineerd werkveld.


Interview op Les Grenades – RTBF


Carte Blanche 2021
Via onze Carte Blanche krijgt Karen de kans om dit jaar een origineel format uit te werken onder de vleugels van MetX. Ze zal hiervoor beroep kunnen doen op logistieke, productionele en financiële ondersteuning door MetX en artistieke expertise en coaching van andere MetX-muziekmakers.

Meer info ivm Karen en haar verschillende projecten vind je op
karenvanschaik.com

 

Foto © Greetje Van Buggenhout

Inschrijven op onze nieuwsbrief