MetX

Artiesten

Laïla Amezian

Biografie

Laïla Amezian is een Belgisch-Marokkaanse zangeres met een intense, fluweelzachte stem en eclectische stijl. Geïnspireerd door haar Maghrebijnse afkomst en de meest uiteenlopende repertoires, voedt Laïla haar zangstijl continu met nieuwe invloeden uit jazz, wereldmuziek en diverse artistieke ontmoetingen.

Laïla staat al meer dan twintig jaar op de planken. Met haar warme persoonlijkheid heeft ze al heel wat concertzalen en festivals in binnen- en buitenland veroverd.

 

Zowel Brussels als Marokkaans

Haar parcours is verrassend eclectisch. Vanaf het begin is ze zowel in jazz- als in Franse chanson kringen te zien en experimenteert ze ook met soul & funk ritmes. De confrontatie tussen haar Maghrebijnse afkomst en de muzikale wereld rondom haar in Brussel, vormt een van de rode draden in haar carrière. Of het nu gaat om muziek, theater of dans, telkens probeert ze een sfeer en gevoelens op te wekken die zowel zeer Brussels als zeer Marokkaans kunnen zijn.

Terwijl ze ook begint te werken voor theater (La Chute, La Fiancée de l’Eau) en dans (Les Ballets du Grand Maghreb), begeleidt ze diverse muziekformaties zoals Studio Pagol, Ys, Oblomow, Jaune Toujours en Qayna. Ze wordt ook regelmatig gevraagd voor specifieke projecten, zoals ‘Uit de Bol’ bij de KVS, ‘Shouting Fence’ bij het Kaaitheater, DJ Grazzhoppa’s DJ Bigband, Askanyi of D-Radicalize met de BOHO Strings.

Van 2003 tot 2006 leidt ze samen met Piet Maris het Arabanda-project, een muzikaal project dat zich baseert op het klassieke en traditionele Arabisch-Andalusische repertoire met een fanfare-achtige orkestratie.

Arabanda © Milena Strange 2006


Eerste muzikale creaties

In 2008 lanceerde ze haar eerste muzikale creatie met het Bast-project in coproductie met het Kaaitheater in Brussel. Dit is haar eerste solo project, waarin ze fragmenten uit het boek De profeet van Khalil Gibran in het Engels en Arabisch bewerkt. Ze componeert melodieën doordrenkt met jazz, Arabische muziek en post-rock, bijgestaan door Michaël Grébil voor de arrangementen en Erwin Vann voor de muzikale leiding.

TriOde © Stephan Vanfleteren

 

Van 2010 tot 2014 creëert ze TriOde, een akoestisch trio. Als ode aan het vocale geluk, brengt ze samen met Anja Naucler op cello en Stephan Pougin op drums een ‘best of’ van liedjes over liefde en toewijding.

Samen met Espace Senghor in Etterbeek lanceert en dirigeert Laïla Amezian van 2015 tot 2019 Les Fatmas de Belgica. Dit koorproject vertaalt volksliederen uit het noorden van Marokko naar de Europese polyfone traditie. In 2019 omringt Laïla zich met vocalisten en muzikanten uit de jazz- en wereldscene voor de creatie van Les Sheikhs Shikhats. Samen herinterpreteren ze fragmenten uit het populaire Marokkaanse repertoire, door er meerstemmige bewerkingen van te maken met een feestelijke chaabi-groove en gedurfde jazz-arrangementen van Laurent Blondiau.


Les Sheikhs Shikhats © Lara Herbinia

 

Nomadische muzikale ontmoetingen
De twee ensembles nemen in 2019 ook deel aan de Nomadische muzikale ontmoetingen Al-Karavan. Dit evenement, georganiseerd door HalfmOon vzw & Laïla Amezian in samenwerking met De Centrale, Le Senghor, Amarant vzw, UPA en MetX brengt hulde aan de eerste generatie immigranten van Marokkaanse origine in België.



Na een succesvolle eerste editie van deze muzikale ontmoetingen, herneemt Laïla ze in maart 2020 tijdens het Chaabi Habibi festival in samenwerking met UPA en MetX. Dit evenement wil de bestaande taboes rond vrouwelijkheid mee helpen doorbreken door middel van populaire Marokkaanse dans en muziek. In 2021 staat een nieuwe editie van Chaabi Habibi op stapel in samenwerking met o.a. MetX, De Centrale en Muziekpublique.

Eind 2020 nodigt Didier Mélon (Le Monde est un Village – RTBF La Première) Laïla uit om nieuw werk te creëren in het kader van Première Esquisse. Voor dit gloednieuwe project ‘In The Name Of’, stelt ze originele composities voor op poëzie van de Brussels-Arabische dichter Taha Adnan.

 

Laïla Amezian @ Le Monde est un Village – RTBF La Première

 

Begin 2021 sluit Laïla aan bij de muziekmakers van MetX, waar ze het project Les Sheikhs Shikhats verder wil ontwikkelen met nieuwe artiesten. Denk maar aan de onovertroffen blazerssectie van Mâäk of enkele “Ghanayats”, zangeressen gekend voor hun optredens op privé-evenementen binnen de Marokkaanse gemeenschap. Dit nieuwe project Les Sheikhs Shikhats & B’net Chaabi wordt geleid door Laïla, bijgestaan door Laurent Blondiau voor de arrangementen.

Projecten

Nieuws

Agenda

Inschrijven op onze nieuwsbrief